... lidé jsou andělé s jedním křídlem, proto se musejí najít dva a obejmout se, aby mohli vzlétnout...

vývoj dítěte - 3.+ 4. měsíc

17. dubna 2006 v 21:37 |  něco pro maminky

Vývoj dítěte - 3. měsíc

Motorický vývoj
Hlavičku už udrží několik minut. Pokud sedí s oporou (ne že bychom to příliš doporučovali ale například v autosedačce) dokáže hlavu udržet vzpřímeně. Když leží na bříšku, bude zvedat hlavu a hruď nahoru. Pokud chcete, aby se v této schopnosti vaše miminko pocvičilo, můžete ho motivovat tak, že před ním budete sedět a houpat hračkou (pohyb předmětu jej zaujme). Koordinace paží, nohou a rukou je stále lepší. Mává rukama, kope nohama a zjevně je to baví. Kyčle a kolena jsou pružnější a tak se jeho kopání stává silnější. Když jej podržíte nad podložkou, postaví se. Dokáže se dotknout jednou rukou druhé. Většina dětí má v této době již otevřené pěstičky (i když stále do věcí bouchá sevřenou pěstí). Motivovat můžete své miminko tak, že podržíte hračku. aby ji mohlo uchopit nebo do ní
Vnímání
Ve třetím měsíci a někdy i dříve ví vaše miminko naprosto jasně, kdo je v jeho životě důležitý. Rozpozná mámu a tátu, když je uvidí, usměje se. I když může se stát, že se bude smát i na "cizí" - zvlášť pokud budou šišlat, dělat obličeje a podobně. Ale už si začíná mezi lidmi vybírat. V této době se významně rozvíjí část mozku určená k rozpoznávání objektů a koordinaci oko-ruka. Také začíná být stále aktivnější ta část mozku, která má na starost sluch, jazyk, chuť apod. Dítě se stává pozornějším k jednotlivým podnětům a také aktivnějším.

Komunikace a řeč

Kromě pláče a úsměvu, začíná vaše dítě reagovat i jinak. Když uslyší váš hlas, může začít broukat, mávat ručičkami nebo nožičkami. Určitě na něj mluvte, kdykoliv je vzhůru, i když na vás nevidí. V komunikaci začíná být aktivní až do teď více méně jen reagovalo na vzniklou situaci.Už nyní je čas na to, abyste začali svému dítěti číst. Pokud teď přemýšlíte, zda to není příliš brzo není vyplatí se to - pomůže to dítěti rozvinout citlivost sluchu na kadenci řeči. Nejlepší jsou pohádky, zvlášť když měníte hlas podle toho, za kterou osobu mluvíte.Vybírejte knížky s velkými jasnými obrázky a jednoduchými texty nebo úplně bez textu. Ale nemusíte se držet toho, co předepisuje věk. I knihy pro starší děti jsou vhodné. Nakonec mu můžete číst třeba detektivku, kterou máte na nočním stolku (nebo článek z časopisu o zdravé výživě). Není důležité, že to, co slyší, nepochopí. bude jej to stejně bavit. Jde přece hlavně o váš hlas a o jazyk.Kromě čtení pohádek je strašně důležitá slovní stimulace. Dítě potřebuje dostatek slovních podnětů. Podle výzkumů se ukazuje, že děti, které mají v prvním roce velkou zásobu slovních podnětů jsou později inteligentnější. Popisujte, co právě děláte, proč to děláte, co asi dělá táta, co znamená která věc a podobně. (Z vlastní zkušenosti vím, že si budete připadat jako blbec, ale to si tak neberte, až začne reagovat, určitě se to zúročí).

Smysly

Když dítě uslyší váš hlas, mělo by se podívat přímo na vás a začít vám odpovídat (broukat, vrkat apod). Ke konci třetího měsíce se vzdálenost, do které je dítě schopno zaostřit dramaticky zlepšuje. Už vás uvidí ještě před tím, než jej vezmete do náručí. Stále jsou pro něj tou nejoblíbenější věcí, které může sledovat, obličeje. Obličej jeho rodičů a jeho vlastní obličej. Zkuste mu k postýlce přidělat zrcátko a uvidíte, jak často se bude pozorovat. Další možností je dát mu do postýlky velkou fotografii nějakého obličeje. Ještě stále platí, že pro stimulaci vývoje zraku jsou ideální velké barevné předměty. Pohybujte před ním barevnou hračkou, nebo jich několik zavěste nad postýlku. Výrazně se rozvíjí hmat dítěte. Je to vlastně v této chvíli jeden z nejdůležitějších smyslů pomocí hmatu bude objevovat svět. Neznamená to jen dostatek věcí, kterých se může dotýkat. Důležité jsou i doteky rodičů. Ideální je nejrůznější mazlení, laskání a říkanky pro prstíky, ale výborná je i masáž po koupeli.

Vývoj dítěte - 4. měsíc

Motorický vývoj
Pokud leží na bříšku, dokáže udržet hlavičku zvednutou nad podložku na poměrně dlouhou dobu. Zvedá zároveň i část hrudníku a začíná se opírat o ručičky v loktech. Díky tomu se může stát, že se z bříška převalí na bok a pak z boku na zádíčka, takže pozor na to, kam své miminko pokládáte už by se mohlo například svalit z nechráněné postele.

Jemná motorika

Dítě začíná uchopovat předměty kolem sebe. Zatím zpravidla tak, že předmět uchopí oběma rukama a co následuje určitě znáte, předmět putuje do pusinky. Nechejte v dosahu dítěte lehké hračky, které může bezpečně ocumlávat. Pokud na ně zatím nedokáže dosáhnout, podejte mu je. Ideální jsou lehká chrastítka, která budou podporovat i rozvoj sluchu. Problémem při jídle se může stát okolí dítěte. Je často tak zaujato novými věcmi kolem sebe že na nějaké jídlo nemá ani čas. A pokud je opravdu hladové, nají se jen, aby zahnalo ten nejhorší hlad a pak raději kouká kolem sebe. Udržet svého potomka tak, aby jste ho mohla v klidu nakojit, ve chvíli, kdy se chce dívat přesně na opačnou stranu, než má obličej, může být problém. Jediným řešením je pak krmit v tmavé tiché místnosti. (Mám dokonce zkušenost, že jsme se vydali na několikadenní návštěvu tchýně, kde náš drobeček věnoval tři dny pozornost spíše okolí než jídlu. Já měla po třech dnech samozřejmě polovinu mléka a on měl pak doma kde to znal pořádný hlad).

Vnímání

Dítě vnímá své ručičky a začíná si s nimi hrát. Na nějakou dobu ho to dokáže zabavit. Konečně máte pár okamžiků, kdy nevyžaduje vaši pozornost absolutně. Ze začátku mu to sice nevydrží příliš dlouho, ale to nevadí i pár okamžiků, kdy si vydechnete stačí ono snažit se neustále soustředit není žádná legrace. Jinak se vaše dítě s velkým zaujetím zajímá o svět kolem sebe. Vše nové je pro něj fascinující. Nové hračky, nové lidi, nový obrázek u postýlky vše přijme s nadšením a bude dlouho pozorovat. Bude vás rádo pozorovat při činnosti, kterou budete dělat.

Komunikace a řeč

Dítě začíná vydávat první "skutečné" zvuky. Mezi 4. a 6. měsícem se rozvíjí schopnost vydávat a opakovat slabiky. Nemusí to nutně být "ma" nebo "ba", ale například "ge", "aghů", "ejo" nebo podobný zvuk, který rádo vydává. Rozvoj řeči u dítěte můžete podpořit, pokud vše, co vaše dítě "řekne", okamžitě zopakujete. Jednak se tak dítě učí, že řeč znamená dialog a jednak se učí, jak má daný zvuk znít my rodiče si přece jen ten zvuk, který vydalo, přetvoříme do "našeho" jazyka.

Smysly

Na rozdíl od doby, kdy se narodilo, vnímá dítě barvy ve čtvrtém měsíci podstatně lépe. Začíná být schopno rozlišovat podobné odstíny jednotlivých barev. Kromě toho můžete zjistit, že některá barva je jeho oblíbená obvykle jde o nějakou jasnou barvu, kterou může vidět na svých hračkách.

Hračky

Hračkou se stává cokoliv, na co dítě dosáhne. Ne nutně to musí být nová hračka. Stačí starší hračky, se kterými jste si hráli vy nebo vaši sourozenci. Dokonce stačí i věci z vašeho okolí čistý kapesník, čistá látková plínka, zapomenuté dupačky, kelímek od jogurtu (umytý), lžička, vršek od kojenecké láhve a podobně. Možná vás překvapí, co všechno vaše dítě dokáže zaujmout. Dítě potřebuje stále něco nového. Po čase zjistíte, že největší úspěch mají věci, které ještě nevidělo. Vzhledem k tomu, že si toho miminko zase tak moc nepamatuje, stačí, když pár hraček schováte na 14dní až měsíc někam do skříně. Uvidíte, s jakým nadšením se dítě k takto znovu objevené hračce vrhne.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama