... lidé jsou andělé s jedním křídlem, proto se musejí najít dva a obejmout se, aby mohli vzlétnout...

Duben 2006

vývoj dítěte - 5. měsíc

17. dubna 2006 v 21:40 něco pro maminky

Vývoj dítěte - 5. měsíc

Motorický vývoj
V poloze na bříšku zvedá hlavu i hrudník - a opírá se při tom jen o dlaně. Dávejte jej na bříško poměrně často - vždy na krátký čas, aby si mohlo dostatečně posílit zádové svaly. Položte před něj hračku, aby ji mohlo pozorovat a možná se na ni pokusit dosáhnout.
Zádové svaly miminka nyní mohou být dostatečně silné, aby dokázalo s podporou sedět v dětské židličce. Nicméně pokud to není nutné, nedoporučujeme dítě do židličky dávat předčasně. Dokud si dítě nedokáže samo sednout tak byste je neměli nechávat dlouho v této poloze - to platí i o kočárku. Sice je vám jasné, že chce dítě na procházce pozorovat své okolí, ale ne za tu cenu, aby si ničilo ještě nevycvičená zádíčka.
Pozor některá miminka se již nyní umí se přetočit, takže je nesmíte nikdy nechat na nechráněném místě samotné - buď je dejte do postýlky, ohrádky, nebo na podložku na zem - nebo buďte u nich, s tím stejně sklidíte největší úspěch.
Podělím se o způsob, jak jezdit na procházku, který jsem viděla u jiné maminky. I náš drobeček vyrostl příliš rychle z hlubokého kočárku a tak jsme museli pořídit "sporťák". A tak jsme jezdili takto: Míša byl na bříšku a před ním jsem oddělala látku korbičky tak, aby viděl ven - a když už byl unavený a začal pokládat hlavičku, otočila jsem ho zase na zádíčka. A protože lze dnes koupit sporťáky pro miminka od 0 měsíců, není důvod, proč to nepoužít- jen musíte dávat pozor, aby na miminko nesvítilo sluníčko.

Jemná motorika

Dokáže udržet v obou rukách nějaký předmět, který obvykle skončí v pusince (někdy je to jeho vlastní noha). Znamená to, že už se dokáže "samo" nakrmit. Pokud mu dáte láhev a podaří se mu ji strčit do pusinky tím správným koncem (i když s tím, jak se pokouší s předměty manipulovat si ji často otočí a bude ocumlávat ten druhý konec). Má to dvě ale: Jednak pokud to není nutné nedoporučuje se zvykat dítě na láhev - takže pokud kojíte, tak nemáte důvod mu ji dávat, a za druhé nikdy nenechávejte dítě s láhví samotné - mohlo by mu zaskočit, zakuckat se apod.

Smysly a vnímání

Dokáže se na docela dlouhou dobu zabavit tím, že si hraje se svými ručičkami a nožičkami.
Mnoho miminko dokáže reagovat na své jméno. To neznamená, že se otočí za vaším hlasem, když na něj zavoláte. Občas si můžete všimnout, že se otočí ve chvíli, kdy jeho jméno řeknete například v rozhovoru s někým jiným.
Vše na co dosáhne strčí do pusinky. V tomto období zkoumá svět nejen svýma očima, ale (a možná hlavně) ústy. Protože již dokáže vnímat malé objekty, může se velmi často stát, že tak v jeho pusince skončí něco, co tam nepatří a co by mohlo miminko vdechnout - pečlivě proto sledujte co se v jeho okolí nachází. Jinak miminko začíná rozlišovat větší spektrum barev. Kromě zářivých jasných barev začíná rozlišovat i pastelové odstíny. Příští měsíc bude jeho zrak již téměř vyvinutý.

Komunikace a řeč

Některá miminka začínají nastavovat ručičky, aby je zvedl člověk, kterého zná. I to byste v něm měli podporovat - aby si dokázalo říci, že chce být zvednuto (sice vám to za nějaký ten měsíc pěkně poleze na nervy, ale teď to opravdu stojí za to). Když leží miminko na zádíčkách upoutejte jeho pozornost a natáhněte k němu ruce - zeptejte se, jestli chce jít za vámi (nejlépe stále stejným postupem a větou). Počkejte, a hned jak zvedne ruce k vám, vezměte jej do náručí. Pokud je nezvedne postup zopakujte ještě jednou - dvakrát. Pokud ani pak ručičky nezvedne , tak jej stejně zvedněte - zpočátku dítě možná nepochopí, co po něm chcete, ale časem uvidíte, že vše pochopí.
Kromě obvyklého způsobu komunikace - pláče a smíchu - začíná komunikovat i "řečí". Začíná žvatlat první slabiky a používá zvuky jako první řeč - Vydává různé zvuky, aby upoutalo vaši pozornost. Každý zvuk, který vydá po něm zopakujte - podpoříte jej v jeho "mluvení".
Dokáže lépe dát najevo své pocity - štěstí, radost, smutek a množství jeho emocí se rozšiřuje.

vývoj dítěte - 3.+ 4. měsíc

17. dubna 2006 v 21:37 něco pro maminky

Vývoj dítěte - 3. měsíc

Motorický vývoj
Hlavičku už udrží několik minut. Pokud sedí s oporou (ne že bychom to příliš doporučovali ale například v autosedačce) dokáže hlavu udržet vzpřímeně. Když leží na bříšku, bude zvedat hlavu a hruď nahoru. Pokud chcete, aby se v této schopnosti vaše miminko pocvičilo, můžete ho motivovat tak, že před ním budete sedět a houpat hračkou (pohyb předmětu jej zaujme). Koordinace paží, nohou a rukou je stále lepší. Mává rukama, kope nohama a zjevně je to baví. Kyčle a kolena jsou pružnější a tak se jeho kopání stává silnější. Když jej podržíte nad podložkou, postaví se. Dokáže se dotknout jednou rukou druhé. Většina dětí má v této době již otevřené pěstičky (i když stále do věcí bouchá sevřenou pěstí). Motivovat můžete své miminko tak, že podržíte hračku. aby ji mohlo uchopit nebo do ní
Vnímání
Ve třetím měsíci a někdy i dříve ví vaše miminko naprosto jasně, kdo je v jeho životě důležitý. Rozpozná mámu a tátu, když je uvidí, usměje se. I když může se stát, že se bude smát i na "cizí" - zvlášť pokud budou šišlat, dělat obličeje a podobně. Ale už si začíná mezi lidmi vybírat. V této době se významně rozvíjí část mozku určená k rozpoznávání objektů a koordinaci oko-ruka. Také začíná být stále aktivnější ta část mozku, která má na starost sluch, jazyk, chuť apod. Dítě se stává pozornějším k jednotlivým podnětům a také aktivnějším.

Komunikace a řeč

Kromě pláče a úsměvu, začíná vaše dítě reagovat i jinak. Když uslyší váš hlas, může začít broukat, mávat ručičkami nebo nožičkami. Určitě na něj mluvte, kdykoliv je vzhůru, i když na vás nevidí. V komunikaci začíná být aktivní až do teď více méně jen reagovalo na vzniklou situaci.Už nyní je čas na to, abyste začali svému dítěti číst. Pokud teď přemýšlíte, zda to není příliš brzo není vyplatí se to - pomůže to dítěti rozvinout citlivost sluchu na kadenci řeči. Nejlepší jsou pohádky, zvlášť když měníte hlas podle toho, za kterou osobu mluvíte.Vybírejte knížky s velkými jasnými obrázky a jednoduchými texty nebo úplně bez textu. Ale nemusíte se držet toho, co předepisuje věk. I knihy pro starší děti jsou vhodné. Nakonec mu můžete číst třeba detektivku, kterou máte na nočním stolku (nebo článek z časopisu o zdravé výživě). Není důležité, že to, co slyší, nepochopí. bude jej to stejně bavit. Jde přece hlavně o váš hlas a o jazyk.Kromě čtení pohádek je strašně důležitá slovní stimulace. Dítě potřebuje dostatek slovních podnětů. Podle výzkumů se ukazuje, že děti, které mají v prvním roce velkou zásobu slovních podnětů jsou později inteligentnější. Popisujte, co právě děláte, proč to děláte, co asi dělá táta, co znamená která věc a podobně. (Z vlastní zkušenosti vím, že si budete připadat jako blbec, ale to si tak neberte, až začne reagovat, určitě se to zúročí).

Smysly

Když dítě uslyší váš hlas, mělo by se podívat přímo na vás a začít vám odpovídat (broukat, vrkat apod). Ke konci třetího měsíce se vzdálenost, do které je dítě schopno zaostřit dramaticky zlepšuje. Už vás uvidí ještě před tím, než jej vezmete do náručí. Stále jsou pro něj tou nejoblíbenější věcí, které může sledovat, obličeje. Obličej jeho rodičů a jeho vlastní obličej. Zkuste mu k postýlce přidělat zrcátko a uvidíte, jak často se bude pozorovat. Další možností je dát mu do postýlky velkou fotografii nějakého obličeje. Ještě stále platí, že pro stimulaci vývoje zraku jsou ideální velké barevné předměty. Pohybujte před ním barevnou hračkou, nebo jich několik zavěste nad postýlku. Výrazně se rozvíjí hmat dítěte. Je to vlastně v této chvíli jeden z nejdůležitějších smyslů pomocí hmatu bude objevovat svět. Neznamená to jen dostatek věcí, kterých se může dotýkat. Důležité jsou i doteky rodičů. Ideální je nejrůznější mazlení, laskání a říkanky pro prstíky, ale výborná je i masáž po koupeli.

Vývoj dítěte - 4. měsíc

Motorický vývoj
Pokud leží na bříšku, dokáže udržet hlavičku zvednutou nad podložku na poměrně dlouhou dobu. Zvedá zároveň i část hrudníku a začíná se opírat o ručičky v loktech. Díky tomu se může stát, že se z bříška převalí na bok a pak z boku na zádíčka, takže pozor na to, kam své miminko pokládáte už by se mohlo například svalit z nechráněné postele.

Jemná motorika

Dítě začíná uchopovat předměty kolem sebe. Zatím zpravidla tak, že předmět uchopí oběma rukama a co následuje určitě znáte, předmět putuje do pusinky. Nechejte v dosahu dítěte lehké hračky, které může bezpečně ocumlávat. Pokud na ně zatím nedokáže dosáhnout, podejte mu je. Ideální jsou lehká chrastítka, která budou podporovat i rozvoj sluchu. Problémem při jídle se může stát okolí dítěte. Je často tak zaujato novými věcmi kolem sebe že na nějaké jídlo nemá ani čas. A pokud je opravdu hladové, nají se jen, aby zahnalo ten nejhorší hlad a pak raději kouká kolem sebe. Udržet svého potomka tak, aby jste ho mohla v klidu nakojit, ve chvíli, kdy se chce dívat přesně na opačnou stranu, než má obličej, může být problém. Jediným řešením je pak krmit v tmavé tiché místnosti. (Mám dokonce zkušenost, že jsme se vydali na několikadenní návštěvu tchýně, kde náš drobeček věnoval tři dny pozornost spíše okolí než jídlu. Já měla po třech dnech samozřejmě polovinu mléka a on měl pak doma kde to znal pořádný hlad).

Vnímání

Dítě vnímá své ručičky a začíná si s nimi hrát. Na nějakou dobu ho to dokáže zabavit. Konečně máte pár okamžiků, kdy nevyžaduje vaši pozornost absolutně. Ze začátku mu to sice nevydrží příliš dlouho, ale to nevadí i pár okamžiků, kdy si vydechnete stačí ono snažit se neustále soustředit není žádná legrace. Jinak se vaše dítě s velkým zaujetím zajímá o svět kolem sebe. Vše nové je pro něj fascinující. Nové hračky, nové lidi, nový obrázek u postýlky vše přijme s nadšením a bude dlouho pozorovat. Bude vás rádo pozorovat při činnosti, kterou budete dělat.

Komunikace a řeč

Dítě začíná vydávat první "skutečné" zvuky. Mezi 4. a 6. měsícem se rozvíjí schopnost vydávat a opakovat slabiky. Nemusí to nutně být "ma" nebo "ba", ale například "ge", "aghů", "ejo" nebo podobný zvuk, který rádo vydává. Rozvoj řeči u dítěte můžete podpořit, pokud vše, co vaše dítě "řekne", okamžitě zopakujete. Jednak se tak dítě učí, že řeč znamená dialog a jednak se učí, jak má daný zvuk znít my rodiče si přece jen ten zvuk, který vydalo, přetvoříme do "našeho" jazyka.

Smysly

Na rozdíl od doby, kdy se narodilo, vnímá dítě barvy ve čtvrtém měsíci podstatně lépe. Začíná být schopno rozlišovat podobné odstíny jednotlivých barev. Kromě toho můžete zjistit, že některá barva je jeho oblíbená obvykle jde o nějakou jasnou barvu, kterou může vidět na svých hračkách.

Hračky

Hračkou se stává cokoliv, na co dítě dosáhne. Ne nutně to musí být nová hračka. Stačí starší hračky, se kterými jste si hráli vy nebo vaši sourozenci. Dokonce stačí i věci z vašeho okolí čistý kapesník, čistá látková plínka, zapomenuté dupačky, kelímek od jogurtu (umytý), lžička, vršek od kojenecké láhve a podobně. Možná vás překvapí, co všechno vaše dítě dokáže zaujmout. Dítě potřebuje stále něco nového. Po čase zjistíte, že největší úspěch mají věci, které ještě nevidělo. Vzhledem k tomu, že si toho miminko zase tak moc nepamatuje, stačí, když pár hraček schováte na 14dní až měsíc někam do skříně. Uvidíte, s jakým nadšením se dítě k takto znovu objevené hračce vrhne.

vývoj dítěte - 1.+ 2. měsíc

17. dubna 2006 v 21:27 něco pro maminky

Vývoj dítěte - 1. měsíc

Motorický vývoj
Motorický vývoj miminka postupuje od hlavy dolů nejprve se tedy musí procvičit krční svaly.
Celý měsíc miminko pilně trénovalo a teď už když leží na bříšku - udrží hlavičku (krční svaly jsou přece jen silnější) je to sice zatím jen na malou chvíli, ale už to je úspěch. Občas ji dokonce dokáže otáčet ze strany na stranu. Ale pokud hlavičku nemá podepřenou, nedokáže ji udržet příliš dlouho a za chvíli mu klesne.Postupně sice mizí uchopovací reflex, ale postupem času zjistíte, že vaše miminko uchopí váš prst naprosto záměrně (ale na to má zatím ještě čas): Pěstičky jsou stále zavřené.

Poznávání těla

Vaše miminko začíná zjišťovat, že má ruce a nohy (ještě před chvílí netušilo, že patří k jeho tělu). Abyste tomuto poznání napomohli, můžete přivést jeho pozornost tím, že mu budete držet jeho ručičku před obličejem a recitovat například Vařila myšička kašičku, nebo jiné říkadlo.

Vnímání

Už když se narodilo, rozpoznalo své nejbližší. Dokonce lze tvrdit, že zná hlasy, které slýchalo už v bříšku. Teď už vás začíná vidět (i když jen, když se přiblížíte) a začíná rozlišovat mámu a tátu od cizích lidí. Hodně se na něj usmívejte, v žádném případě se nemračte už vnímá váš obličej a je schopno tyto dva výrazy obličeje rozlišit.
Malé miminko miluje cumlání a sání - jak by taky ne, připomíná mu jeho nejmilejší činnost. V této době může na řadu přijít dudlík nebo aspoň paleček.

Komunikace a řeč

I nadále je hlavním způsobem komunikace miminka jeho pláč. Je už více slyšet a rodiče se postupně učí, co který pláč znamená.Vaše miminko už také začíná vydávat své první zvuky je to spíše takové bublání, vrkání nebo dokonce chrochtání ale už je tím schopno vyjadřovat své pocity. Už v tomto věku se jej snažte podporovat opakujte to po něm a dívejte se mu při tom přímo do obličeje - dáte mu najevo, že takto se s vámi domluví.Ale jinak na něj mluvte stále - je rádo, že vás slyší. Mluvte na něj dokonce i když vás nevidí. Můžete například umývat nádobí a dítě mít vedle sebe v kočárku mluvte a zpívejte bude určitě spokojené. Má rádo váš hlas, představuje pro něj bezpečí.

Smysly

Začíná být vzhůru o něco déle a tak můžete využít tento čas k rozvoji smyslů. Zpívejte oblíbené písničky vůbec to nemusí být ukolébavky. Pouštějte u hudbu - od dětských písní až po Mozarta nebo Celine Dion. Dítě bude mít určitě radost (poznáte to podle zvuků, které bude vydávat, úsměvu, rychlého pohybu rukama (škubání). Ale i jiné zvuky než je hudba - zvonkohra, tikot hodin, jej budou uvádět do vytržení - všechno je pro něj nové a zajímavé.Oči začínají sledovat objekty. Naučí se podívat se oběma očima na jednu věc. Začne sledovat pohyb hračky před obličejem, ale stačí i váš obličej. I když můžete v obchodě koupit spoustu věcí, ve skutečnosti vystačíte s obyčejným vybavením domácnosti, barevné hrníčky, stužky, nebo třeba kuchyňský budík.Zatím oči mohou zvládnout pohyb ze strany na stranu pohyb nahoru a dolů zvládne až později, ale můžete to zkoušet.Prohlubujte oční kontakt na tohle je ideální kojení. Ale i když dítě jen tak leží v postýlce, koukejte se mu zblízka do očí. Až budete mít jistotu, že vás sleduje, na chvíli uhněte hlavou a pak ji zase vraťte.Pokud jde o barvy malé miminko je zatím není příliš schopno rozlišit. Ideální jsou předměty na kterých jsou kontrastní barvy, nebo dokonce černobílé předměty (z tohoto hlediska by byla ideální např. šachovnice, ale na šachy je přece jen trochu brzy). A pokud barvy tak hodně výrazné

Vývoj dítěte - 2. měsíc

Motorický vývoj
Zlepšuje se svalové napětí a pohyby miminka přestávají být tak trhavé. Koordinace se podstatně zlepšuje. .. pohyb je hladší. Možná začne mávat rukama a nohama, když vás uvidí, protože čeká, že jej zvednete.Krční svalstvo je dostatečně silné, aby dítě na krátkou chvíli dokázalo udržet hlavičku v úhlu asi 45°. Některé děti začínají být schopné uchopit předměty - ne náhodně ale vědomě samozřejmě ve chvíli, kdy mu je podáte. Před tím to bylo náhodné pouze náhodné a instinktivní uchopení.

Vnímání

Stále pozoruje své okolí, pokud jej nějaký objekt nebo pohyb zaujme, nedokáže od něj odtrhnout oči.Dokáže rozpoznat obličeje, zvuky a vůně.Dokáže sledovat a rozlišit větší spektrum předmětů, barev a materiálů. Ukazujte mu jich víc. Nechejte ho, aby se dotýkalo různých druhů látky, dřeva, skla, kovu, teplých i studených věcí, měkkých nebo tvrdých....

Komunikace a řeč

Někdy kolem 6 týdnů se objevuje první úsměv. Repertoár dítěte zahrnující zatím pouze pláč se rozšířil o nový prvek. Nyní s vámi dokáže komunikovat ještě lépe.Ve dvou měsících se již většina miminek na své rodiče usmívá. Je to nejkrásnější milník jejich života. Den, kdy se na vás poprvé usmálo určitě stojí za to zaznamenat. První sladká odměna pro rodiče - kojili jste, krmili, umývali, přebalovali, je za co odměňovat. Chvíle, kdy se na vás vaše miminko usmívá patří k okamžikům, které dokáží prosvětlit i pochmurný podzimní den.

Smysly

Ve druhém měsíci se zlepšuje koordinace očí, takže dítě je schopné sledovat svým zrakem cokoliv, co se pohybuje okolo jeho obličeje z jedné strany na druhou. Proto se v tomto období nad postýlky zavěšují kolotoče s barevnými hračkami a obrázky. Nemusí jít o superdrahý hrací "mobil" z dovozu. Stačí, když z hodně barevného papíru vyrobíte několik obrázků, kostek nebo z barevné vlny uděláte bambulky a ty zavěsíte nad postýlku.

výtvarná dílna

17. dubna 2006 v 20:48 něco pro maminky

Výtvarná dílna

Lesklé obrázky

nebo taky hrátky s klovatinou. Jistě znáte klovatinu - tekuté, průhledné a lehce nažloutlé lepidlo. Připravte si lahvičku lepidla, vodovky, čtvrtku a samozřejmě štětečky.
Na papír si rozetřete vrstvu klovatiny a do ještě nezaschlého lepidla zapouštíte barvičky. Rozpíjením barev vznikají nádherné obrazce.

Foukaný obrázek

Připravíme si brčko, vodovky a čtvrtku. Štětcem nanaseme víc barvičky na jedno místo a brčkem začneme do kapky foukat. Barvičku můžeme foukáním "honit" po papíru a vytvářet abstraktní obrazce.

říkadla

17. dubna 2006 v 20:45 něco pro maminky
ŘÍKADLA

Říkadla pro děti - prstíky

Děti potřebují určitý vnitřní řád, aby jim svět nesplynul v chaotickou mozaiku dojmů. Hrou má dítě možnost navazovat první citové a sociální vztahy a vazby. Není zapotřebí dělat si starosti z toho, jak si s dětmi hrát. Jejich největší potřebou je láska lidí kolem něj a vyjadřování této lásky pohledem, dotyky, řečí. Nikdy na své děti nešišlejte! Tím můžete zapříčinit jejich pozdější problémy s výslovností (např. písmen r, ř, s, c).
Malé děti si neuvědomují rozdíl mezi hrou a učením. Snaží se poznávat svět kolem sebe všemi svými smysly. Pohyb, řeč a myšlení jsou úzce propojeny. Říkadla obsahují výrazný rytmus usnadňující toto propojení. Pamatujete si své první říkanky? Vařila myšička kašičku, Paci paci, Kuj, kuj kováříčku, Tak jedou páni, ... Hraní s prsty má mimo jiné také akupresurní účinky: zmáčknutí bříška palce je prevencí proti kašli a bolestem v krku, ukazováček ovlivňuje sřeva, stisk prostředníčku ovlivňuje páteř, psteníček močový měchýř a šimrání po hraně malíčku stimuluje chuť k jídlu.
Dnes představujeme několik říkadel pro prstíky:

Rodinka

To je táta, (Zmáčkneme nebo natáhneme palec)

to je máma, (ukazováček)
to je dědek, (prostředníček)
to je bába, (prsteníček)
to je vnouček, malý klouček. (malíček)

Vařila myšička kašičku

Vařila myšička kašičku (ukazováčkem kroužíme po dlani dítěte)
na zeleném rendlíčku. (můžeme zrychlovat)
Tomu dala, (mačkáme koneček palce)
tomu dala, (ukazováček)
tomu dala, (prostředníček)
tomu dala taky, (prsteníček)
a ten maličký hrr do komůrečky a tam se napapal. (ukazováček a prsteníček se promění v nožičky utíkající od prstů přes paži až do podpaží, kde je komůrka)

Naše kočka strakatá

Naše kočka strakatá (pohladíme palec)
měla čtyři koťata.

Jedno mourek, (ukazováček)
druhé bílé, (prostředníček)
třetí žluté roztomilé (prsteníček)
a to čtvrté strakaté, po mamince okaté. (Hladíme malíček s patřičným roztomilým mňoukáním.)

Meleme, meleme mouku

Meleme, meleme mouku, (kroužíme rukama) v červeném klobouku
co namelem, to prodáme.
My mlynáři nic nedáme. (kroužíme zápěstím)

Bumtarata

Bumtarata na buben, (bubnujeme prstíky na bříško, stehýnka ...)
bumtarata, kdo je ten? (ukážeme na dítě) ... Janička!
Bumtarara na buben, bumtarata, kdo je ten? (ukážeme na sebe, na tátu ...) ...maminka!

Leze, leze

Leze, leze po železe, (ukazováčkem a prostředníčkem, kráčíme dítěti od dlaně k paži)
nedá pokoj, až tam vleze (schováme prstíky pod pažičkou dítěte)

Dešťové kapičky

Dešťové kapičky, (třepeme prstíkama) dostali nožičky.
Běhaly po plechu, (bubnujeme prstíkama např.do stolu) dělaly neplechu.

Počítání

Všechny svoje prsty,(třepeme prstíkama) schováme si v hrsti. (uděláme pěstičku)
Spočítáme je hned, (postupně jeden po druhém narovnáváme) jedna, dvě, tři, čtyři, pět.

Houpy

Houpy, houpy, kočka snědla kroupy, a koťátka jáhly, po peci se táhly.
Dotáhly se k rybníčku, chytily tam rybičku. Rybička se nedala, do vody se schovala.
Udělala žbluňk!

dorty Dr. Oetker

17. dubna 2006 v 20:37 recepty
Jahodoví šneci
Těsto:
4 vejce
130 g polohrubé mouky
100 g moučkového cukru
1 bal Vanilínového cukru Dr.Oetker
2 PL vody
1 PL kakaa
Náplň:
150 g jahod
400 ml smetany na šlehání
2 ČL Želatiny čiré Dr.Oetker
25 ml vody
1bal Vanilínového cukru Dr.Oetker
Na tykadla:
5-6 plátků kandovaného ananasu
3 kostičky tmavé čokolády
1. Žloutky vyšleháme s vodou do pěny. Přidáme moučkový a vanilínový cukr a opět šleháme (na nejvyšším stupni el. šlehače) do pěny. Pak přidáme prosátou mouku s kakaem a šleháme na nejnižším stupni el. šlehačem dokud nevznikne hladké těsto. Nakonec vmícháme sníh z bílků.
2. Těsto vylijeme na plech vyložený pomaštěným pečícím papírem. Uhladíme stěrkou a dáme péct při teplotě cca 200°C po dobu asi 9 - 11 minut. Po upečení posypeme ihned moučkovým cukrem a vyklopíme pocukrovanou stranou na utěrku. Stáhneme pečící papír a po delší straně (tak aby pak vzniklo víc šneků) i s utěrkou srolujeme. Necháme vychladnout.
3. Jahody krátce rozmixujeme s vanilínovým cukrem. Želatinu namočíme do vody. Nabobtnalou želatinu zahřejeme ve vodní lázni (nesmí se vařit!) a pak ji přimícháme k jahodám. Ušleháme šlehačku. Jahodovou hmotu zlehka vmícháme do šlehačky. Náplň necháme za občasného míchání v lednici ztuhnout.
4. Do zdobícího sáčku odebereme asi 3 PL jahodové náplně. Roládu opatrně rozmotáme. Zbytek náplně natřeme na piškot (po celé ploše). Pak roládu opět srolujeme, ale ne až do konce - tak aby nám zůstal cca 5 cm rovný (nedotočený) kousek. Na tento rovný kousek nastříkáme zdobícím sáčkem vedle sebe tělíčka a hlavičky šneků (proužky, na konci silnější).
5. Z kandovaného ananasu nakrájíme tenké proužky, které na konci namáčíme v rozehřáté čokoládě. Takto připravená tykadla zapicujeme vždy po dvou do jednoho šneka. Roládu necháme v lednici ztuhnout alespoň 3 hodiny.
6. Krájíme po jednotlivých šnecích.
TIP: Když nemáme čerstvé jahody, můžeme náplň připravit z jahodové marmelády, kterou protřeme sítkem a přidáme do šlehačky ušlehané s 1 bal Smeta-fixu.
Dort mnoha očíček
Těsto:
125 g Hery nebo másla
125 g moučkového cukru
špetka soli
3 vejce (vel. M)
150 g polohrubé mouky
2 KL Kypřicího prášku do pečiva Dr.Oetker
50 g mletých mandlí
Obloha:
400 g vychlazené smetany ke šlehání
1 bal Vanilínového cukru Dr.Oetker
1 bal Smeta-fix ztužovač šlehačky Dr.Oetker
Na ozdobu:
cca 250 g čerstvých jahod
cca 3 KL moučkového cukru
cca 1/2 KL vody
trochu hořké čokolády - rozehřáté
1. Těsto: měkké máslo utřeme pomocí elektrického šlehače s cukrem a špetkou soli. Pak postupně přidáme vejce - každé šleháme cca 1/2 min. Mouku smícháme s kypřicím práškem a společně s mandlemi střídavě ve dvou porcích přimícháme ke třené hmotě. Krátce šleháme na nejnižším stupni otáček. Těsto nalijeme do vymaštěné (nebo pečícím papírem vyložené) dortové formy (prům. 26 cm) a uhladíme. Dáme péct:
Horní a spodní ohřev: cca 180°C (předehřátá trouba)
Horký vzduch: cca 160°C (předehřátá trouba)
Plyn: cca stup. 3 (předehřátá trouba)
Doba pečení: cca 30 min
2. Po upečení uvolníme okraj dortové formy, korpus vyndáme z formy na kuchyňskou mřížku, kde ho necháme vychladnout (event. sundáme pečící papír).
3. Obloha: vychlazenou smetanu ke šlehání vyšleháme s vanilínovým cukrem a Smeta-fixem do tuha. Šlehačku dekorativně navrstvíme nahoru a trochu ze stran dortu. Umyté a dobře oschlé celé jahody posadíme do šlehačky.
4. Moučkový cukr smícháme a dobře rozetřeme s vodou - do husté polevy. Pomocí špejle nakreslíme polevou na jahody očíčka. Hořkou čokoládu rezehřejeme ve vodní lázni a opět pomocí špejle bodovitě naneseme na cukrovou polevu "čočky" očíček.
TIP: Vhodnější jsou malé jahody, aby bylo očíček co nejvíce.
Dětský vláček
Těsto:
130 g hladké mouky
130 g moučkového cukru
1 PL kakaa holandského typu
2 vejce
na špičku nože Kypřicího prášku do pečiva Dr.Oetker
špetka soli
4 PL oleje
3 PL vody
Náplň:
250 ml smetany ke šlehání
200 ml mléka
1 bal Pudingu bez vaření s vanilkovou příchutí Dr.Oetker
Poleva:
1 bal Polevy tmavé Dr.Oetker
1/2 bal Polevy světlé Dr.Oetker
Na ozdobu:
lentilky, oblíbené bonbonky
kandované ovoce , miňonky
1. Těsto: Oddělíme žloutky a bílky. Žloutky třeme s cukrem do pěny. Přidáme olej, vodu, prosátou mouku s kypřicím práškem, kakao a sůl. Z bílků ušleháme tuhý sníh, který opatrně vmícháme do těsta. Formu na hřber vymastíme a vysypeme moukou. Do takto připravené formy nalijeme těsto a dáme péct. Pečeme v předehřáté troubě při teplotě cca 170°C po dobu asi 40 min.
2. Po upečení vyklopíme hřbet na kuchyňskou mřížku a necháme vychladnout.
3. Náplň: Ve vyšší nádobě smícháme mléko se šlehačkou, přidáme puding bez vaření a šleháme elektrickým šlehačem, dokud krém nezhoustne.
4. Vychladlý hřbet dvakrát rozřízneme po délce. Krémem naplníme hřbet (slepíme části k sobě) a části k sobě lehce přitlačíme. Dáme ztuhnout do lednice na cca 2 hodiny.
5. Polevu tmavou rozehřejeme podle návodu ve vodní lázni a polijeme jí hřbet. Polevu bílou také rozehřejeme ve vodní lázni a na hřbet nakreslíme koleje. (Zbylou 1/2 polevy uskladníme v lednici pro další použití). Z miňonek a lentilek uděláme vláček. Dozdobíme kandovaným ovocem a oblíbenými bonbonky.
TIP: Z karamelek je dobrý náklad na vagónky z miňonek.
Pestrý motýl
Těsto:
150 g měkkého másla nebo Hery
100 g cukru
1 bal Vanilínového cukru Dr.Oetker
strouhaná kůra z poloviny omytého citrónu
špetka soli
3 vejce
200 g polohrubé mouky
2 rovné ČL Kypřicího prášku do pečiva Dr.Oetker
1-2 PL mléka
Náplň:
3 PL jahodové marmelády
500 ml smetany na šlehání (vychlazené)
2 bal Smeta-fixu Dr.Oetker
2 bal Vanilínového cukru Dr.Oetker
Na ozdobu:
500 g čerstvých jahod , 2 1/2 kiwi
Na tělíčko motýla:
4-5 jahod , 1/2 kiwi
2 párátka ,
2 kuličky hroznového vína
1. Měkké máslo utřeme s cukrem a vanilínovým cukrem. Pak vmícháme špetku soli, vejce (každé třeme cca 1/2 minuty) a citrónovou kůru. Nakonec vmícháme elektrickým ručním mixérem na nejnižších otáčkách mouku, kypřicí prášek a mléko. Vypracujeme hladké těsto. Těsto nalijeme do dortové formy (prům. 26 cm) vyložené pečícím papírem, urovnáme stěrkou a dáme péct do předehřáté trouby: Horký vzduch: asi 160 °C , Doba pečení: asi 40 min.
2. Po upečení uvolníme nožem okraj formy, korpus vyklopíme na kuchyňskou mřížku, stáhneme pečící papír a necháme vychladnout. Po vychladnutí rozpůlíme korpus podélně.
3. Náplň: Spodní díl korpusu potřeme marmeládou. Smetanu ušleháme se Smeta-fixem a vanilínovým cukrem do tuha. 1/3 šlehačky natřeme rovnoměrně na marmeládu a přiklopíme horní díl korpusu. Lehce přitlačíme. Dort rozpůlíme napříč (na dva půlkruhy) a obě části potřeme zbylou šlehačkou.
4. Na servírovací tác poskládáme k sobě obě půlky dortu kulatou stranou k sobě jako křídla. Mezi obě poloviny vyskládáme tělíčko motýla z jahod. Hlavičku uděláme z poloviny kiwi tím, že lžičkou vykrojíme kuličku. Do hlavičky zapíchneme jako tykadla dvě párátka na konci ozdobená kuličkami hroznů.
5. Ozdoba: Omyté a osušené jahody nakrájíme na plátky. Kiwi oloupeme a též nakrájíme na plátky. Plátky jahod a kiwi ozdobíme křídla.
Páv
Těsto:
5 vajec
2 PL vlažné vody
130 g moučkového cukru
130 g polohrubé mouky
1/4 KL Kypřicího prášku do pečiva Dr.Oetker
Náplň:
1 bal Dortové náplně s vanilkovou příchutí Dr.Oetker
250 ml studeného mléka
2-3 PL moučkového cukru
Na zdobení:
3-4 kiwi
2-3 PL kakaa
1/2 bal (asi 20 g) zdobení - stříbrného máčku
asi 10 ks zdobení - stříbrných kuliček (větší než máček)
papírovou šablonu krku a hlavy páva dle fantazie - zapojte děti na kreslení a vystřihování
1. Žloutky s vodou ušleháme do pěny a za stálého šlehání přisypáváme cukr. Z bílků vyšleháme sníh. Žloutkovou pěnu ještě jednou krátce promícháme a pak za stálého šlehání pomalu přisypáváme mouku smíchanou s kypřicím práškem. Lehce vmícháme sníh (ručně) a vypracujeme hladké lité těsto. Těsto vylijeme do dortové formy (prům. 26 cm) vyložené pečícím papírem a povrch uhladíme.
2. Pečeme v předehřáté troubě při teplotě cca 180°C po dobu asi 25-35 minut. Upečený korpus necháme chvíli zchladnout, pak nožem uvolníme okraj formy, korpus vyndáme a stáhneme pečící papír. Necháme zcela vychladnout. Vychladlý korpus podélně jednou překrojíme.
3. Náplň připravíme podle návodu na obalu (příprava pouze s mlékem a cukrem). Polovinu náplně natřeme na spodní díl korpusu, přiložíme druhý díl korpusu, nepatrně přitiskneme Horní díl i boky namažeme zbytkem náplně.
4. Z papíru si vystřihneme šablonu krku a hlavičky páva - nezapomeneme na korunku a zobák - nejlépe je zapojit děti, aby si páva sami nakreslily a vystříhaly. Šablonu položíme na náplň a celý dort pak důkladně posypeme přes sítko kakaem. Na kakao rovnoměrně nasypeme stříbrný máček (šablonu páva stále nesundáváme). Dort přeneseme na servírovací talíř.
5. Kiwi oloupeme a nakrájíme na tenká kolečka, která vyskládáme jako oka na ocas páva - začneme po okraji dortu, kam poskládáme řadu plátků kiwi vedle sebe. Pak vyskládáme druhou řadu plátků kiwi. Nakonec sundáme opatrně šablonu. Z větších stříbrných kuliček dozdobíme oko a korunku. Dort necháme 3-4 hod ztuhnout v lednici.
Party muffins
Těsto - na 12 ks:
100 g moučkového cukru
1 bal Vanilínového cukru Dr.Oetker
4 vejce
100 ml oleje
250 g polohrubé mouky
1/2 bal Kypřicího prášku do pečiva Dr.Oetker
50 g rozinek
Na ozdobu:
1 bal Polevy tmavé Dr.Oetker
lentilky na ozdobu
1. Oddělíme žloutky od bílků. Žloutky utřeme s cukrem a vanilinovým cukrem do pěny. Do žloutkové hmoty postupně zašleháme olej a vmícháme prosátou mouku s kypřicím práškem do pečiva. Z bílků ušleháme tuhý sníh, který zlehka vmícháme do těsta. Nakonec přisypeme rozinky.
2. Těsto naplníme do 12 papírových košíčků na muffins (do 2/3 výšky) nebo do speciální formy na muffins (vymaštěnou a vysypanou moukou). Pečeme v předehřáté troubě při teplotě 170-180 °C po dobu cca 20 min.
3. Po upečení přendáme muffins na servírovací talíř a necháme je vychladnout. Ozdobíme polevou, kterou rozehřejeme ve vodní lázni podle návodu, a lentilkami.

vtipy - mix

17. dubna 2006 v 12:54 vtipy
Dva chlapečci si hrají na písku.Jeden přijde k druhému s napřaženou ručičkou zaťatou v pěst a říká:"Hádej co v ní mám?"
Kamínek? Ne.Kuličku?Ne.Písek?Ne.Tak se dám podat. Obrnu...

Malá Maruška se ptá maminky:Mami, jak se dělají děti?Matka jí odpoví:"No víš otec dá mamince vzácné semínlo,z kterého jí v podbřišku naroste děťátko." A to to semínko musíš spolknout?
Nóóó.....to jen,když chci nové boty.
Říká manželka svému muži: "Ty seš jak komár, celý život mi piješ krev, a když pícháš, tak seš na zabití!"
Přijde kluk ze školy s vysvědčením, samé čtyřky. Ukáže ho tátovi a ten říká: "Takhle to dál nepůjde, dám tě do církevní školy a po příštím pololetí se uvidí."
Po půl roce se kluk vrátí s vysvědčením a samé jedničky. Táta se ho ptá, jak to dokázal:
"Tati, přijdu do tělocvičny a tam chlap na kříži. Příjdu do třídy a tam taky chlap na kříži. Tati, tam se s nikým nemazlej !
Na světě je 10 druhů lidí:
ti, kteří rozumějí programování a ti, kteří ne
Jak volá programátor o pomoc když se topí?
f1, f1, f1!!!
Šeptá žena programátorovi: - drahý ja chci dítě.
ok, lehni si, nainstalujeme.
proč bezdomovci nejedí potkany???protože neni slušné jíst spolubydlící.

poštačce otevře malí 7 letý chlapec s pivem v ruce a doutníkem v puse.otřesená poštačkavyhrkne: ,,ehmmmm , jsou vaši doma???,,chlapec se napije piva oklepe doutník na koberec a řika ,,co myslíš, jsou???,,
přijde pták k doktorovi a říká ,,pane doktore mě je nějak špatně,, a doktor odpoví ,,to nic
to jen ptačí chřipka,,

zajmou indiáni Čecha, němce a rusa. každému dají podmínku,že když jim
přinesou jejich nejoblíbenější ovoce, nesnědí je. němec si přinese jabka. indiáni mu je
začnou cpát do zadku. němec hrozně řve... Čech si přinese pomeranče.
indiáni mu je začnou cpát do zadku a Čech se hrozně chechtá.
"copak tebe to nebolet?" ptají se indiáni. "ale jo, bolí to jak sviňa, ale rus si nese
meloun!"
behem navstevy v blazinci se pta navstevnik reditele, podle jakych
kriterii bude rozhodnuto, zda nekdo bude zavren nebo ne? reditel
vysvetluje: "no my napustime vanu vodou, dame kandidatovi lzicku, hrnek a kybl a poprosime ho, aby vanu vyprazdnil." navstevnik povida: "aha, rozuzmim, normalni clovek vezme kybl aby to slo rychleji, ze?" reditel: "ne, normalni clovek vytahne spunt.
chcete pokoj s balkonem nebo bez?"

vtipy o mužích

17. dubna 2006 v 12:47 | net |  vtipy
pro puritány a ješitné chlapy -nepřístupno
rozdělení mužů podle hudebních nástrojů:
17 - 20 let - flétnista - vytáhne nástroj a hned hraje
20 - 30 let - houslista - 5 minut ladí a hodinu hraje
30 - 45 let - basista - hodinu ladí a 5 minut hraje
45 - 55 let - trombónista - 2x zabručí a je konec
55 - 65 let - "pleybek" - jiný ladí, jiný hraje
nad 65 let - dirigent - neladí, nehraje, jen ukazuje
Trabant je rodu mužskýho. Chlastá, řve, hulí, smrdí a nemá žádný výkon.
Víte, jak z mužského mozku uděláte hrášek? Nafouknete a natřete na zeleno...

Co je to? Má to osm rukou a IQ 60?Čtyři muži sledují fotbalový zápas.

Jaký je rozdíl mezi baterií a mužem?
Baterie má i pozitivní stranu.

Co řekl Bůh, když stvořil Adama?
Umím i lepší věci...

Není třeba dělat z muže debila.
Udělá to sám.

Všichni muži jsou stejní.
Jen mají jiný ksicht, abys je mohla rozlišit.

Jaký je rozdíl mezi inteligentním mužem a ufounem?
Nevím, ještě jsem žádného neviděla.

sudoku XII.

17. dubna 2006 v 12:16 sudoku

SUDOKU puzzle pro experty

Sudoku puzzle

sudoku XI.

17. dubna 2006 v 12:16 sudoku

SUDOKU puzzle pro pokročilé hráče

Sudoku puzzle

sudoku X.

17. dubna 2006 v 12:15 sudoku

SUDOKU puzzle pro začátečníky

Sudoku puzzle

Anketa č.1

17. dubna 2006 v 9:40 | ktmr
Co vás zaujalo na netu a jaké stránky by jste doporučili k nahlédnutí pro ostatní?

sudoku IX.

17. dubna 2006 v 9:36 sudoku

SUDOKU puzzle pro experty

Sudoku puzzle

sudoku VIII.

17. dubna 2006 v 9:34 sudoku

SUDOKU puzzle pro pokročilé hráče

Sudoku puzzle

sudoku VII.

17. dubna 2006 v 9:31 sudoku

SUDOKU puzzle pro začátečníky

Sudoku puzzle

sudoku VI.

16. dubna 2006 v 18:06 sudoku

SUDOKU puzzle pro experty

Sudoku puzzle

sudoku V.

16. dubna 2006 v 18:04 sudoku

SUDOKU puzzle pro pokročilé hráče

Sudoku puzzle

sudoku IV.

16. dubna 2006 v 17:54 sudoku

SUDOKU puzzle pro začátečníky

Sudoku puzzle

psí den 22.4.2006

16. dubna 2006 v 0:12

PSÍ DEN a soutěž "OSMIČKOVÝ VOŘÍŠEK"

Městská část Praha 8 ve spolupráci s KSK BONO s. r. o. pořádá výchovný program
sobota 22. DUBNA 2006 - 10.00 až 15.00 hod., psí louka v Praze 8 - Libni
(před budovou Úřiadu Mč Praha 8, ulice U Meteoru)
program: soutěž "Osmičkový voříšek" pro psy bez PP / HELPPES OS - centrum výcviku psích pomocníků pro postižené /
PET MEDIC: veterinární záchranná služba / Útvar psovodů MP hl. města Prahy: výcvik služebních psů / Soutěže na psí téma
Občerstvení na místě. Vstup a účast v soutěži zdarma. Změna programu vyhrazena. V případě vstupu se psem nutný platný očkovací průkaz.
Další informace: informace psí den.doc
Přihláška: Přihláška voříška.doc

sudoku III.

16. dubna 2006 v 0:07 sudoku

SUDOKU puzzle pro experty

Sudoku puzzle